Hardlopen mag nog en iedereen kan het... toch?

Hardlopen mag nog en iedereen kan het…. toch? Binnen sporten mag weer, ook bij ons zijn de fitnessgroepen binnen weer gestart in aangepaste vorm. Daar zijn we heel blij mee!

Toch zijn er nog steeds maatregelen i.v.m. Corona. De kern van de maatregelen komt neer op social distancing, afstand houden. Buiten in beweging zijn is dan een veilige optie. Daarom zijn we deze zomer gestart met een ‘bootcamp light’, lekker sporten buiten!

Maar zelf buiten in beweging zijn kan ook ! Hardlopen werd al steeds populairder, maar nu in de huidige Corona tijd zie je een stijgende lijn in de verkoop van hardloop artikelen. En waarom ook niet? Het is goedkoop, het enige wat je nodig hebt is een paar hardloopschoenen. Het is gezond, je hebt minder kans op hart- en vaatziektes. Bovendien is het een mooie manier om je gewicht onder controle te houden. Iedereen kan hardlopen.

Dat is wat men denkt tenminste. Het aantal hardloopblessures dat we in de praktijk langs zien komen laat ons een ander beeld zien. Het is, na voetbal, de meest blessuregevoelige sport. De klachten variëren van lichte overbelasting tot een spierruptuur.

Hoe kun je soort blessures te voorkomen?

  1. Kies de juiste schoenen. kies bijv. voor een loopanalyse
  2. Warming-up. Begin met 5 tot 10 minuten warmlopen.
  3. Spierversterkende oefeningen. Train vooral de spieren in je kuiten, bovenbenen en spieren rondom je enkels en voeten. Maar vergeet ook de spieren in je bovenlichaam niet!
  4. Goede trainingsopbouw. Begin rustig en regelmatig op te bouwen, met steeds een dag rust tussen de trainingen door. Volg een hardloopschema om niet te hard van stapel te lopen.
  5. Betere houding. Een slechte houding of slechte loopgewoontes kunnen leiden tot klachten, bijvoorbeeld scheenbeen irritatie, achillespees ontsteking, lopersknie en dergelijke.
  6. Voldoende rust. Je spieren hebben tijd nodig om te herstellen.

Mocht je nou toch een blessure oplopen, dan kun je altijd bij Fysio Fitplan Vianen terecht voor de juiste behandeling van je klacht zodat je snel weer in de running bent.